Nieuwe organisatie na fusie van 3 partijen
Organisatie:
Een nieuw te vormen medisch centrum voortkomend uit praktijkgroepen van 3 ziekenhuizen.
Aanleiding:
Drie aanbieders van medische zorg op het gebied van dermatologie zijn een langdurig samenwerkingsverband aangegaan voor de regio groot Amsterdam. Alle partijen zullen medische staf en ondersteunend personeel ‘leveren’ welke met elkaar gaan samenwerken in een nieuwe organisatie.
Vraag:
Help ons met een communicatiestrategie en een communicatieplan met als primaire doelstelling het bijdragen aan een nieuwe uniforme bedrijfscultuur waarin iedere medewerker zich kan thuisvoelen. Secondaire doelstelling is het ontwikkelen van een merkstrategie (naamgeving, huisstijl en propositie) gebaseerd op de ambitie voor het leveren van de best mogelijk klantervaring.
Aanpak:
“Informeren, enthousiasmeren en activeren”
Ik ben gestart met het voeren van persoonlijke interviews met alle betrokken stakeholders met als doel het in kaart brengen van verwachtingen en prioriteiten. Vervolgens heb ik meerdere werksessies georganiseerd om de kernwaarden en merkwaarden te benoemen.
De vergaarde informatie en inspiratie heb ik vertaald naar een praktisch toepasbare communicatiestrategie en deze vervolgens weer gebruikt als basis voor een concreet communicatieplan en activiteiten. De activiteiten heb ik persoonlijk ontwikkeld en hands-on uitgevoerd. Daarnaast heb ik een extern bureau gebriefd voor het ontwikkelen van een logo, huisstijl en website.
Ook heb ik workshops klantgericht denken en doen georganiseerd met alle personeelsleden (van medisch specialist tot receptioniste).
Resultaat:
- Betrokken en enthousiaste medewerkers
- Een klantgerichte organisatiecultuur en werkwijze
- Een duidelijke en onderscheidende positionering richting patiënten en verwijzers
- Een serie van structureel in te zetten communicatiemiddelen zoals een website, nieuwsbrief, persbericht en patiëntcommunicatie