Professionaliseren van afdeling Communicatie en Marketing
Organisatie:
Een grote aanbieder van medische kennis en gespecialiseerde zorg
Aanleiding:
Vanwege gezondheidsklachten was de manager van deze afdeling langdurig afwezig en de afdeling bestaande uit 12 communicatie- en marketingprofessionals had dringend behoefte aan coachend leiderschap en structuur. Verder was er behoefte aan vertegenwoordiging van de afdeling in het MT zodat de wederzijdse verwachtingen beter op elkaar konden worden afgestemd bij het ontwikkelen van nieuwe jaarplannen. Ook was er bij de Raad van Bestuur behoefte aan advies en begeleiding vanwege een ‘herstructurering’ van de organisatie.
Vraag:
Help ons met het professionaliseren en structureren van de afdeling Communicatie & Marketing en bij het ontwikkelen van draagvlak en betrokkenheid bij de ‘herstructurering’ van de organisatie.
Aanpak:
“Als meewerkend voorman inspireren, motiveren en professionaliseren”
Ik ben gestart met het voeren van persoonlijke interviews met alle professionals van de afdeling en de ‘interne klanten’ met als doel het in kaart brengen van verwachtingen en prioriteiten. Ik ben verder direct toegetreden tot het MT en had wekelijks overleg met de Raad van Bestuur.
Ik ben gestart met een wekelijks afdelingsoverleg met gastsprekers vanuit de eigen organisatie (lees: interne klanten). Verder ben ik 1 op 1 gesprekken gaan voeren over persoonlijke ambities en ontwikkeltrajecten van de professionals.
De vraag vanuit de organisatie heb ik vertaald naar gewenste competenties en menskracht. Dit was de basis voor een nieuwe inrichting en structuur van de afdeling en een communicatie- en marketingstrategie. Uiteindelijk is er afscheid genomen van enkele professionals en zijn er nieuwe professionals aangenomen.
Ter ondersteuning van de voorgenomen ‘herstructurering’ heb ik als lid van het projectteam ‘herstructurering’ de interne communicatiestrategie en activiteiten ontwikkeld en uitgevoerd.
Resultaat:
- Een professionelere en stabiele afdeling Communicatie & Marketing met tevreden interne klanten
- Tevreden en goed functionerende professionals
- Een effectieve en realistische ondersteuning van de afdeling bij het realiseren van de jaarplannen van de interne klanten
- Organisatiebreed draagvlak en betrokkenheid bij de ‘herstructurering’ van de organisatie.