Selecteer een pagina

De kracht van samenwerking

Als communicatie- & merkstrateeg ‘roep’ ik het al heel veel jaren: een sterk merk begint intern. Je hebt als organisatie helemaal niets aan een mooie huisstijl en ‘state of the art’ communicatiekanalen als de gecreëerde verwachtingen niet worden waargemaakt. Ieder contactmoment is bepalend voor de reputatie van een merk en de loyaliteit van klanten. Ook in een digitaliserende wereld, zullen veel contactmomenten nog steeds blijven bestaan uit persoonlijke contacten tussen klant en medewerkers.

Internal Branding als randvoorwaarde voor succes!

De beste ambassadeurs van je organisatie zijn je medewerkers. Met behulp van internal branding kunnen medewerkers de identiteit van je organisatie extern uitdragen én versterken.

Wanneer de daadwerkelijke identiteit van een organisatie gelijk is aan de gewenste identiteit leidt dit tot de gewenste reputatie. Dat wil zeggen: medewerkers maken in hun gedrag waar wat je als merk belooft. Er zijn twee manieren van internal branding:

  • Outside-in: vertaal het externe merk naar binnen
  • Inside-out: bouw het externe merk op vanuit de interne organisatie.

De tweede manier heeft mijn voorkeur, omdat het merk dan echt wordt gedragen door de identiteit en de kernwaarden van je bedrijf.

Medewerkers als belangrijkste ambassadeurs

Internal branding heeft een geloofwaardig en krachtig effect. Medewerkers zijn het gezicht van je organisatie. Ze zijn potentiële promotors en vormen het fundament van een reputatie. Online én offline. Daarnaast is de kans op samenwerking en cross-selling veel groter als alle medewerkers weten waar je als organisatie trots op bent en wat de organisatie uniek maakt. Dit geldt overigens voor alle type organisaties: van commerciële dienstverlening tot zorgaanbieders.

Medewerkers maken een organisatie en concretiseren de belofte van een dienst of product. Ze zijn het eerste aanspreekpunt voor klanten. Daarnaast delen ze eigen ervaringen in hun sociale kring. Aan de andere kant staat dat tevreden en trotse medewerkers zich graag inzetten en een schepje bovenop hun prestaties gooien. Dit vertaalt zich naar het succes van een organisatie.

“Marketing, Communicatie en HR moeten meer samenwerken 

De bedrijfscultuur van een organisatie speelt een cruciale rol bij het motiveren en activeren van medewerkers om als ambassadeur op te treden. De bedrijfscultuur is de verantwoordelijkheid van HR en dat geldt ook voor de wijze waarop nieuwe medewerkers worden opgeleid. Juist tijdens de inwerkperiode van nieuwe medewerkers, kun je als organisatie ervoor zorgen dat iedereen ‘hetzelfde verhaal’ gaat vertellen en trots kan worden op het feit dat zij werken voor jouw organisatie . Daarnaast spelen tevreden en goed geinformeerde medewerkers ook een belangrijke rol bij het werven van nieuw personeel.

Om deze reden is het belangrijk dat Marketing & Communicatie nauw samenwerkt met HR zodat de externe belofte ook daadwerkelijk waargemaakt kan worden en ieder contactmoment met een organisatie bijdraagt aan loyale en tevreden klanten.

Overige publicaties

Waarom interne communicatie cruciaal is bij verandering en realisatie ambities

Het mooie van interne communicatie is dat je als interne communicatiespecialist direct waarneemt wat jouw werk met het gedrag van medewerkers doet. Het is een vakgebied dat terecht steeds meer in de spotlights staat. Het vraagt brede kennis van de organisatie, haar...

Hybride werken: interne communicatie wordt essentieel

83,2 % van alle mensen is volledig gevaccineerd in Nederland, de coronamaatregelen zijn versoepeld en organisaties lonken naar een rooskleurige toekomst waarin zij medewerkers weer op kantoor mogen verwelkomen. Wordt het allemaal weer zoals het was? Nee is het...

Waarom het vak communicatie steeds belangrijker zal worden

Er is ongetwijfeld hard gewerkt aan de strategie en de plannen voor 2022 en ook directie en bestuurders hebben al nagedacht over de verdeling van het beschikbare budget voor communicatie en marketing.  Ik ben inmiddels 35 jaar werkzaam als Communicatie- &...

kennismaken?

Adres

Rotterdam

telefoon

06 31976336

E-mail

info@timrook.nl

 

volg mij via:
Deel deze publicatie