Selecteer een pagina

Waarom interne communicatie cruciaal is bij verandering en realisatie ambities

Het mooie van interne communicatie is dat je als interne communicatiespecialist direct waarneemt wat jouw werk met het gedrag van medewerkers doet. Het is een vakgebied dat terecht steeds meer in de spotlights staat. Het vraagt brede kennis van de organisatie, haar doelen en van de harde en de zachte drijfveren. Het ontwikkelen van middelen is belangrijk maar niet langer de belangrijkste bijdrage van interne communicatie.

Om succesvol te zijn als interne communicatieprofessional zul je jezelf in eerste instantie moeten verdiepen in de materie en ook inhoudelijke kennis moeten vergaren over het onderwerp of de activiteit. Als je gelijk start met, denken over en het creëren van, communicatiemiddelen zoals een nieuwsbrief of een intranet-pagina, dan gaat het je niet lukken om de communicatieboodschap succesvol over te brengen en stakeholders te enthousiasmeren of te activeren.

Als je bijvoorbeeld over een veranderprogramma of digitale transformatie wil gaan communiceren, zul je dit vanuit de ‘what’s in it for me’ vraag moeten kunnen beantwoorden. Zo start ik zelf vaak met de vraag:

wat kan er nu niet of moeilijk en wat kan er straks wel of makkelijker?

Het gaat steeds meer over hoe je mensen kunt binden aan een organisatie en haar waarden en visie. Wat raakt mensen, wat bindt ze, wat boeit ze en waar praten zij over als het gaat om hun eigen werkgeluk. En daarnaast wil je graag dat jouw medewerkers ook met trots hetzelfde consistente verhaal van jouw organisatie delen met de buitenwereld. Jouw medewerkers zijn immers ook jouw ambassadeur en een wervingskanaal voor het vinden van nieuw personeel.

Wereldwijd onderzoek laat zien dat er 6 miljard euro verloren gaat door gebrek aan medewerkersbetrokkenheid (bron: Gallup). Een serieus onderwerp voor menig directeur/bestuurder.

In Nederland blijkt slechts 10% van de medewerkers actief betrokken bij zijn of haar werk. De stijl van leidinggeven, transparantie en erkenning spelen een belangrijke rol bij deze lage score.

Als interne communicatieadviseur zul je een luisterende rol moeten aannemen om eerst te ontdekken wat medewerkers echt belangrijk vinden in hun leven en werk. Per vraagstuk is het van belang om je in te leven en te onderzoeken voor wie wat belangrijk is, zodat je optimaal kunt aansluiten bij de intrinsieke motivatie en de emoties die er spelen. Ik geloof overigens alleen maar in maatwerk bij het uitdenken van scenario’s en strategieën. Er bestaat niet 1 ‘gouden formule’ voor succesvolle interne communicatie.

Het is dus essentieel dat je parate kennis hebt over de inhoud van een programma of project maar ook over het gedrag, effecten van communicatie, leiderschapsstijlen en communicatiestrategieën bij verandering. Een goede interne communicatieadviseur is altijd nieuwsgierig en weet wat mensen drijft. En minstens zo belangrijk: een goede interne communicatieadviseur werkt mee aan het realiseren van doelstellingen van een programma en project en is dus niet alleen de ‘leverancier’ van teksten, drukwerk en events. 

Werk jij voor een organisatie waar interne communicatie nog niet aan de directietafel zit of ben jij als Marketing- & Communicatiemanager vooral bezig met externe communicatie? Neem dan contact met me op voor een kennismaking en gesprek over de mogelijke waarde van interne communicatie voor jouw organisatie.

kennismaken?

Adres

Rotterdam

telefoon

06 31976336

E-mail

info@timrook.nl

 

volg mij via:
Deel deze publicatie